10. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 10. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.
Memoriapolis
Strategiczne 2025 (wczesny dostęp od 2025)
Gra strategiczna typu city builder. W Memoriapolis tworzymy antyczne miasto, które następnie rozbudowujemy przez ponad dwa tysiąclecia. W tym czasie dostosowujemy je do potrzeb mieszkańców oraz korzystamy z możliwości kolejnych epok historycznych, aż po erę oświecenia.
Revival: Recolonization
Strategiczne 11 kwietnia 2024
Gra strategiczna typu 4X, której akcja ma miejsce na Ziemi tysiące lat po przegranej wojnie z maszynami. W Revival: Recolonization stajemy przed wyzwaniem zjednoczenia prymitywnych plemion, przywrócenia dawnej technologii i pokonania armii robotów.
Europa Universalis III
Strategiczne 23 stycznia 2007
Trzecia pełnoprawna odsłona popularnej serii strategicznej, rozwijanej od 2001 roku przez firmę Paradox Entertainment. Akcja Europa Universalis III przenosi nas w czasie do połowy XV wieku i pozwala nam pokierować rozwojem jednej z wybranych nacji na przestrzeni ok. 350 lat.
Faces of War: Oblicza Wojny
Strategiczne 8 września 2006
Kontynuacja Soldiers: Heroes of World War II – ciepło przyjętej strategii czasu rzeczywistego, wydanej w 2004 roku. Za opracowanie omawianego tytułu odpowiedzialne jest studio Best Way, które dostarczyło również pierwszą odsłonę cyklu. Deweloperzy nie zdecydowali się na wprowadzenie drastycznych zmian w schemacie rozgrywki.
Warhammer 40,000: Dawn of War II
Strategiczne 19 lutego 2009
Pełnoprawna kontynuacja popularnej strategii czasu rzeczywistego studia Relic Entertainment, osadzonej w kultowym uniwersum Warhammera 40,000, gdzie krwawą walkę toczą ze sobą przedstawiciele kilkunastu zwaśnionych frakcji. W toku kampanii fabularnej możemy przejąć kontrolę nad armiami jednej z czterech stron konfliktu: ludzi (Kosmicznych Marines), orków, Eldarów i Tyranidów.
Król Artur II
Strategiczne 27 stycznia 2012
Epicka strategia, w której wcielamy się w samego legendarnego króla Artura. Rozgrywka podzielona została na dwie płaszczyzny. Zarządzanie imperium odbywa się na turowej mapie Wysp Brytyjskich, a olbrzymie bitwy z udziałem tysięcy jednostek toczone są w czasie rzeczywistym.
Homeworld Mobile
Strategiczne 11 października 2022
Homeworld Mobile to spin-off cyklu kosmicznych RTS-ów przygotowany z myślą o urządzeniach mobilnych i rozgrywce wieloosobowej. Gra zabiera nas do nowej galaktyki, a filarem rozgrywki są bitwy toczące się w przestrzeni międzygwiezdnej.
Warhammer 40,000: Dawn of War III
Strategiczne 27 kwietnia 2017
Trzecia odsłona osadzonej w konwencji science fiction serii strategii czasu rzeczywistego studia Relic Entertainment. Akcja Warhammer 40,000: Dawn of War III przenosi nas ponownie do popularnego uniwersum firmy Games Workshop. Podczas zabawy możemy stanąć na czele jednej z trzech dostępnych frakcji: Kosmicznych Marines, Eldarów oraz Orków, a każda z nich dysponuje oczywiście odmiennymi bohaterami, jednostkami, budynkami i zdolnościami.
Etherlords II
Strategiczne 30 września 2003
Druga część turowej strategii RPG w klimatach fantasy, autorstwa studia Nival. Wcielamy się w przywódcę jednej z czterech nacji i walczymy o dominację nad fantastyczną krainą. W tej odsłonie otrzymamy jeszcze więcej magicznych postaci, zaklęć i przedmiotów, spotkamy więcej potworów, wykonamy nowe zadania. Do tego walki przyjdzie nam toczyć w usprawnionej, trójwymiarowej grafice, a do gry dołączony zostaje nowy edytor poziomów.
Gorky 17
Strategiczne 29 września 1999
Oryginalna gra stanowiąca kombinację przygodówki, turowej strategii oraz RPG-a, stworzona przez polskie studio Metropolis Software House pod wodzą Adriana Chmielarza. Fabuła Gorky 17 jest dość ponura i łączy elementy political fiction, fantastyki naukowej oraz horroru. Akcja toczy się w rosyjskiej bazie wojskowej położonej na terenie Polski, gdzie prowadzono badania nad żołnierzem doskonałym.
The Settlers II
Strategiczne 15 lutego 1996
The Settlers II jest drugą odsłoną serii uznawanej za klasykę gatunku strategii czasu rzeczywistego (RTS). Gracz kieruje poczynaniami grupki osadników, która na nowo odkrytym lądzie próbuje zbudować kolonię. Deweloperzy ze studia Blue Byte Software przygotowali wciągającą kampanię trybu jednoosobowego, na którą składa się 10 misji, oraz w pełni funkcjonalny, sieciowy multiplayer.
Hearts of Iron III
Strategiczne 7 sierpnia 2009
Kolejna odsłona popularnej serii strategii historycznych od studia Paradox Interactive, osadzonych w realiach II wojny światowej. Zadaniem gracza jest objęcie władzy nad wybranym państwem – czy to jednym z ówczesnych mocarstw, czy kraju słabszego pod względem militarnym – i poprowadzenie go przez zawieruchę globalnego konfliktu. Hearts of Iron III obejmuje okres od 1936 do 1948 roku, dzięki czemu mamy możliwość przygotować się do nieuchronnej wojny.
Galactic Civilizations IV
Strategiczne 26 kwietnia 2022
Czwarta odsłona popularnych gier strategicznych, opracowana przez studio Stardock. Wciel się w przywódcę kosmicznej cywilizacji i odkryj na nowo rozbudowany i udoskonalony świat Galactic Civilizations IV.
Colonize
Strategiczne 15 lutego 2024
Strategia ekonomiczna, w której ruszamy na podbój Nowego Świata w XVII wieku, wydana przez polskie CreativeForge Games. W Colonize kontrolujemy pierwszych kolonistów z Anglii, a naszym zadaniem jest zapewnienie im przetrwania i stworzenie dobrze prosperujących osad.
The Guild 3
Strategiczne 14 czerwca 2022
Trzecia odsłona serii osadzonych w realiach średniowiecznych strategii ekonomicznych z elementami RPG, zapoczątkowanej w 2002 roku pod egidą firmy JoWooD Entertainment. Opracowana tym razem na zlecenie Nordic Games gra The Guild 3 łączy kluczowe cechy swoich poprzedniczek z nowoczesną oprawą graficzną oraz szeregiem nowości i ulepszeń na gruncie mechaniki.
The Settlers II: 10-lecie
Strategiczne 7 września 2006
Uwspółcześniony remake najpopularniejszej z odsłon kultowej serii strategicznej The Settlers, przygotowany z okazji dziesięciolecia wydania gry. Twórcy ze studia Blue Byte opracowali na nowo złożoną z 10 misji kampanię, w której stajemy na czele Rzymian, poszukujących nowych krain celem odbudowy upadłego Imperium.
Commandos 2: Ludzie odwagi
Strategiczne 21 września 2001
Pełnoprawna kontynuacja oryginalnej taktycznej strategii hiszpańskiego Pyro Studios z 1998 roku. W grze Commandos 2: Ludzie Odwagi przejmujemy po raz kolejny kontrolę nad oddziałem świetnie wyszkolonych żołnierzy, których zadaniem jest wykonanie szeregu niebezpiecznych misji za linią wroga.
Command & Conquer: Generals - Zero Hour
Strategiczne 22 września 2003
Oficjalne rozszerzenie do gry strategicznej Command & Conquer: Generals opracowane ponownie przez ekipę EA Los Angeles (wcześniej EA Pacific). Dodatek rozwija wątki fabularne zapoczątkowane w grze podstawowej i oferuje 3 nowe kampanie złożone z 5 misji dla każdej ze stron konfliktu. Wraz z nimi czekają na nas nowe, jeszcze bardziej zróżnicowane wyzwania - od otwartej walki na morzu po dyskretną infiltrację baz przeciwnika. Podczas rozgrywki pojawiają się nieobecne wcześniej budynki (np.
Cezar III
Strategiczne 24 maja 1999
Cezar 3 to kolejna odsłona cyklu strategii ekonomicznych, rozwijanego przez Impressions Games. W czasie przygody gracz wciela się w gubernatora, którego zadaniem jest stworzenie sprawnie funkcjonującego miasta.
Iron Harvest
Strategiczne 1 września 2020
Gra RTS osadzona w unikalnym dieselpunkowym uniwersum 1920+ polskiego artysty Jakuba Różalskiego. Iron Harvest ukazuje alternatywną Europę z przełomu XIX i XX wieku, w której ludzkość zainwestowała dostępną wiedzę oraz środki w produkcję potężnych maszyn kroczących. Modelem rozgrywki tytuł przypomina serię Company of Heroes, ograniczając aspekty ekonomiczne (gromadzenie surowców, rozbudowa bazy) na rzecz taktycznego dowodzenia jednostkami (mechami, piechotą, pojazdami etc.
Mars Horizon 2: The Search for Life
Strategiczne 2025
Kontynuacja strategii ekonomicznej z elementami symulacji, w której kierujemy agencją kosmiczną, wydanej w 2020 roku. W Mars Horizon 2: The Search for Life poszukujemy życia pozaziemskiego, samodzielnie projektując rakiety i łaziki, organizując misje i prowadząc badania.
Falling Frontier
Strategiczne 2025
Kosmiczny RTS stawiający na bardziej realistyczne podejście do kosmicznej wojny i ekspansji niż konkurencja. Dzieło jednoosobowego zespołu Stutter Fox Studios wyróżnia się nietypowym podejściem do kwestii zasobów i logistyki, rzutującym na całą rozgrywkę.
Sacrifice
Strategiczne 17 listopada 2000
Sacrifice jest strategią czasu rzeczywistego wyprodukowaną przez studio Shiny Entertainment. Akcja gry osadzona została po zakończeniu Świętej Wojny, w której 5 bóstw pokonało stwórcę. Teraz toczą one bezwzględną walkę o panowanie nad światem. Gracz wybiera jedną z frakcji i stara się przechylić szalę zwycięstwa na jej stronę. Gra stworzona została głównie z myślą o trybie multiplayer, w którym może brać udział maksymalnie czterech uczestników.
Prison Architect
Strategiczne 6 października 2015
Strategia ekonomiczna z elementami RTS, wyprodukowana przez niezależne, brytyjskie studio Introversion Software. Prison Architect pozwala wcielić się w rolę dyrektora zakładu penitencjarnego. Do obowiązków gracza należy przede wszystkim zaprojektowanie w pełni bezpiecznego więzienia, zarządzanie funduszami placówki oraz zaspokajanie rozmaitych potrzeb osadzonych. Autorzy zadbali, by każdy skazaniec posiadał odrębną osobowość i przejawiał związane z nią skłonności do zachowań przestępczych.